«Os comunistas nom formulam umha teoria nova da propriedade privada. Só expressam o facto histórico de que as relaçons burguesas de produçom e, portanto, as relaçons burguesas de propriedade [constituem um obstáculo para] o desenvolvimento das forças produtivas sociais, [que] já nom som <apropriadas> e de ai que [cada vez que as forças produtivas salvam este obstáculo, precipitam na desorde a toda a sociedade burguesa e ameaçam a existência da propriedade burguesa].»*

«As teses teóricas dos comunistas nom se baseam em modo algum em ideas e princípios inventados ou descobertos por tal ou qual reformador do mundo.  

Nom som mais que a expressom de conjunto das condiçons reais dumha luita de classes existente, dum movimento histórico que se está a desenvolver ante os nossos olhos.»

«Os comunistas nom formulam umha nova teoria da propriedade. Só expressam um facto. Vós [os burgueses] negades os factos mais patentes. Devedes nega-los. Sodes utopistas voltos do revés*

K. Marx, Manifesto Comunista, 1847-48.

 

*   *   *

  «As tarefas construtivas das Revoluçom Social, a criaçom de novas formas de vida social, só podem emerger da experiência prática e vivida das organizaçons de base que construirám a nova sociedade segundo as suas necessidades e aspiraçons.» 

M. Bakunin, Carta a Albert Richard, 1870.

 

 

 

 

 

  * Entre colchetes, reconstruiçom a partir do texto do Manifesto Comunista. Entre aspas trachado por Marx no manuscrito. Os outros fragmentos pertencem ao texto final.

 

1