COEDUCACIÓ
INDEX
BARBIES O ACTIONS MANS:
"La transmissió del gènere a l'escola."
"S'anomena CURRÍCULUM OCULT a aquells aspectes de
l'aprenentatge a l'escola que no són oficials o aquelles conseqüències que
apareixen generades per la forma en que l'ensenyament i l'aprenentatge estan
organitzats i es realitzen i que tenen una repercussió en la formació
general de la persona".
Mes de maig, dia de la mare. Seguint la tradició, una nena
d'onze anys , dóna a la seva mare un regal: Es tracte d'un bonic ninot fet de
nombroses peces cosides , que ha treballat a classe i que li ha costat un gran
esforç i dedicació elaborar. En acabat de rebre les felicitacions maternals
de torn i agraïments pel laboriós treball realitzat, la mare pregunta com
l'ha fet i si tots els alumnes han confeccionat el mateix ninot, o si podien
escollir diferents models o diferents treballs . La nena respon: "¡No,
aquest ninot és el que fan les nenes la "profe" ha dit que els nens
eren massa impacients per fer aquest treball. Ells han fet un mosaic!".
Aquesta anècdota és verídica i actual : maig de 1997, i
pot servir-nos d'excusa per reflexionar al voltant d'un dels aprenentatges
més decisius de la nostre vida, el del nostre rol com a dones i homes a la
societat en la que hem de viure i del "modus" com l'escola ,
conscient i inconscientment, intervé a l'hora de transmetre aquests
aprenentatges.
En els darrers temps , la societat occidental és més
conscient de la necessitat de treballar per a que les diferències de
comportament entre homes i dones i fonamentades en l'única distinció de
formar part d'un altre sexe, vagin desapareixent de forma que tots puguem
desenvolupar el màxim de les nostres possibilitats personals en benefici
nostre i del conjunt de la societat.
Utilitzant aquesta filosofia com a punt de referència ,
s'han iniciat reformes progressives per assolir aquests objectius en tots els
àmbits, especialment en l'àmbit de l'educació que és, sens dubte, de
prioritària importància.
Malgrat totes aquestes modificacions, el més calent encara
és a l'aigüera i queda un llarg camí per assolir els objectius desitjats.
En el tarannà diari de les escoles podem trobar un fidel reflex dels costums
predominants en la societat i com aquests romanen més invariables del que
caldria esperar. Per intentar conèixer la situació de les nostres escoles
referent a aquest tema i proposar formes innovadores de millorar l'educació
dels infants-es, diferents equips d'investigació han desenvolupat
interessants treballs sobre aquest tema. Exposarem algunes de les seves
conclusions , però abans recordarem alguns conceptes que cal puntualitzar.

Què vol dir gènere?
"Per sexe s'entendrà la descripció biològica de les
diferències no determinant necessàriament els comportaments . Per gènere
entendrem allò que cada societat tendeix a atribuir a cada un dels sexes,
allò que com a construcció social es considera com a masculí o femení (evidentment,
diferent segons variables: classe social, ser del primer o del segon món,
religió, raça o moment històric ), no constituint un reglament de veritats
universals, sinó designant expectatives de comportament social per cada sexe
segons època i lloc". (Caselles Pérez, J.F.)
A demés de les diferències determinades per la nostre
variada càrrega genètica, de tipus fisiològic, les dones i els homes ens
veiem exposats al llarg de la nostre infància i al llarg de tota la nostre
vida d'adult , a infinitat de missatges, en ocasions subtils i en d'altres
ocasions força palesos i contundents, que com la xarxa d'un aràcnid , ens
envolta recordant-nos quins són els comportaments, sentiments, afeccions,
motivacions.....que s'esperen de cada persona en funció del seu sexe.
"els nens no ploren", "la
coqueteria femenina", "la valentia dels homes"....són
expressions molt tòpiques i típiques que valen com exemples.
Establir diferències no és sinònim de
discriminació; però, pot arribar a ser-ho, quan de la seva manifestació es dedueix
comportaments vers algunes persones, que els hi neguen el dret a desenvolupar
les seves potencialitats personals i col·loquen a un grup en disposició de
tenir poder sobre uns altres. És en aquest punt que la consideració
diferencial es converteix en discriminació, en el camp de les diferències
entre dones i homes, la discriminació ha estat present a la nostre societat
occidental fins fa poc i encara ho és, reforçada i conservada en alguns
països per certes ideologies fondamentalistes.
En una societat on el poder ha estat exercit
tradicionalment pel barons, els trets característics de la masculinitat han
estat valorats i apreciats molt més. La component femenina , ha estat
secundària , minvada, inferior i poc atractiva. Les pròpies dones, en
l'inici de l'aventura feminista, consideraven necessari renegar dels valors
tradicionalment femenins com a mitjà per assolir l'alliberació i el
desenvolupament personal i social.
El repte actual està en
aconseguir, des de tots els
àmbits socials, l'escola també, una percepció igualitària dels valors
masculins i femenins, de forma que siguin lliurement acceptats i incorporats
al perfil de cada persona, únicament en funció de les seves pròpies
peculiaritats. No es tracte exclusivament de que les nenes puguin fer-se seus
comportaments fins fa quatre dies exclusius dels homes, si més no, es tracte
de que els nens puguin també desenvolupar, si així ho volen,
comportaments considerats tradicionalment femenins.
"Si la moral social segueix proposant el model del rol
masculí com a millor o més bo, els nens no tindran cap estímul per
decantar-se cap a trets de conducta tipificats com a femenins".(Caselles
Pérez, J.F.)

Com es transmet el gènere?
La identitat del gènere, és a dir , el coneixement sobre
les expectatives socials del nostre comportament com a homes o dones, és
après especialment al llarg dels nostres primers anys de vida, en els
diferents àmbits on aquesta és desenvolupa. En primer lloc a la família,
escenari privilegiat de la representació del paper masculí i femení,
després l'escola , els mitjans de comunicació i la publicitat, la literatura
i els mitjans de comunicació infantil, el llenguatge escrit i parlat.
A mesura que es va completant el desenvolupament
cognoscitiu infantil, la capacitat per incorporar la informació que raja de
totes aquestes fonts, permetrà configurar esquemes mentals que dirigiran la
percepció de la realitat i de la pròpia persona amb relació a ella, i
d'aquesta forma el nen i la nena assoliran, la seva condició de baró i de
dona i a demés les connotacions socials que això implica.

L'Escola
Referent a l'adquisició de la identitat de gènere,
l'escola es configura com un dels principals agents socialitzadors. Els nens i
nenes tenen idees força clares adquirides a la infància. Malgrat aquest fet
, les possibilitats que l'escola té de presentar alternatives diferents
respecte a la concepció del gènere, són molt àmplies. Encara, els
resultats obtinguts queden massa lluny de les fites desitjades: és difícil
alliberar-se a la reproducció dels costums socials predominants.
Els diferents equips d'investigació que treballen sobre
aquest tema, han tractat d'identificar els factors que produeixen aquest estat
de coses. A continuació farem esment d'algun d'ells.

La pròpia organització del centre
Parlar d'escola és parlar de centre escolar,
d'institucions educatives concretes, que disposen d'una estructura
organitzativa de la que formen part totes les persones implicades en la
formació de l'alumnat: Professorat, pares i mares i personal no docent.
En la docència, en tots els seus nivells i especialment en
l'ensenyament primari, desenvolupen el seu treball forces dones. quasi es
podria dir que la majoria de professorat dels cursos inicials és femení.
Aquesta dada contrasta amb el fet de que els llocs de direcció i gestió,
són majoritàriament ocupats per barons, i aquest fet s'incrementa a mesura
que avancen cap a segments educatius superiors.
Entre el personal no docent es troba, tanmateix, molta
població femenina fonamentalment a les tasques de neteja, cuina i cura,
mentre que el personal masculí acostuma a desenvolupar funcions de
manteniment, consergeria, ets .Encara que existeixen excepcions, es tracte
d'una distribució de funcions molt ad hoc amb la versió tradicional de les
capacitats d'ambdós sexes.
Referent a la participació de les mares i els pares en la
marxa de l'escola, acostuma a ser habitual que siguin les mares les que
assisteixen a les convocatòries que es programen, tant si parlem de reunions
generals, com de converses particulars amb professorat i professors. En molts
casos la presència paterna, es limita a les convocatòries extraordinàries,
en les que l'assistència de la parella és una qüestió sine qua non i
aquelles situacions conflictives que demanen mesures especials respecte al
fill o la filla.
La tasca educativa no es realitza en el buit, és una xarxa
complexa de relacions laborals i personals, que no són alienes al que s'ha
exposat en els paràgrafs anteriors.

El professorat
La figura del mestre-a és la que té més
rellevància de totes les que participen en el procés d'aprenentatge
infantil a l'escola. Malgrat les primeres informacions rebudes de
l'àmbit familiar, el seu paper com agent socialitzador a l'escola és decisiu.
És ell-a qui determina les normes socials a l'aula, i aquesta afectaren
a les relacions que es formin en el grup-classe.
En la relació amb els alumnes, els docents no es limiten a
transmetre o canviar informació sobre les diferents matèries, ni a orientar
en les tasques de l'aula, sinó que creen, a l'aula, un cert ambient
de participació o passivitat , de confiança o desconfiança, de
competitivitat o solidaritat.
Sense ésser conscients, poden dedicar-se més a certs alumnes, o comportar-se de forma que estimulin més a certs grups a participar
activament a les tasques. Les seves conductes verbals i, sobre tot, les no
verbals són bàsiques i fonamentals, ja que serveixen per transmetre
missatges d'acceptació o d'indiferència.

Efecte Rosenthal:
Descriu com les expectatives del professor-a respecte a l'alumne-a influeixen clarament en el seu
rendiment.
Immersos en l'accelerada dinàmica diària, alguns docents
poden no ser conscients d'aquests processos, que també poden aparèixer
davant la diferència de sexe, tenint com a conseqüència un tracte
diferencial a nens i a nenes.
Tractar d'aportar informacions útils i exactes vers el que
succeeix a l'aula és l'objectiu de moltes investigacions realitzades dins i
fora del nostre país.

Investigació feta per Subirats i Bruller a l'any 88:
Van partir de la hipòtesi de que a les aules es donava un
missatge molt diferenciador entre nens i nenes, i que es podia apreciar en
qüestions tan diferents com la distribució dels espais físics, el tipus
d'exigència i les tasques concretes que se'ls hi havia donat. Així els
docents, amb aquesta actitud, tenien una tendència a configurar els
comportaments masculins i femenins, malgrat que també influïen en ells el
comportament del propi alumnat. Tenint present que l'actitud activa dels
alumnes és un element clau de l'aprenentatge i que són més actius aquells
alumnes que se'ls hi dóna més oportunitats per a ser-ho, es van plantejant
que un tracte diferenciador nens i nenes a aquest nivell podria provocar
diferències reals en les seves possibilitats d'aprenentatge . Van estudiar la
interacció a l'aula analitzant les converses que tenien lloc en ella, tant
entre alumnat i professorat, com dels alumnes entre si mateix. La utilització
dels espais a l'aula i al pati i van demanar també als docents la seva
opinió sobre les diferències de comportament i personalitat entre nens i
nenes.
Referent a l'ús dels espais a l'aula, van observar que
els nens ocupaven més l'espai central i realitzaven major nombre de moviments
i desplaçaments. Les nenes es desplaçaven menys i realitzaven trajectes
menys centrals i més curts, ocupant menys els espais, i més aviat creuant-se.
Al pati, els nens, pel tipus de joc que practiquen ,
ocupaven les zones centrals de l'espai comú, i les nenes els espais laterals
i més reduïts.
Referent al nivell de participació a l'aula, les nenes
intervenien menys que els nens quan se'ls animava a fer-ho voluntàriament,
especialment en les aportacions d'experiències personals, encara que quan ho
feien , eren tant acceptades com les dels nens. Tendien a establir relacions
més personalitzades que els nens , malgrat obtenir menys respostes d'atenció
personal.
Una explicació possible d'aquest fet podria ser el grau
elevat d'activitat i moviment dels nens, que exigeix del docent una més gran
atenció. Les nens , al romandre més pendents i centrades a la tasca, més
tranquil·les i amb bona atenció, són més oblidades a classe.
Si realment una més gran atenció condueix a una major participació, i en conseqüència a un més bon
aprenentatge, les nenes es
veuen minvades com a fruit del seu comportament correcte, d'una conducta més
ajustada del que s'espera de l'alumnat a classe.
En general els professors manifestaven no tractar diferent
als nens i les nenes, però l'anàlisi dels missatges i dels objectius que
utilitzaven per descriure'ls, sovint resultava contradictori.
Exemple :
adjectius utilitzats
nens: independents, segurs, vergonyosos, infantils, immadurs, creadors,
originals, grollers, covards.
nenes: dependents, segurs, menys vergonyoses, adultes,
responsables, tranquil·les, treballadores, detallistes, amanerades, fines,
sensibles.
Aquestes dades examinades amb la prudència que tot
anàlisi d'una investigació demana, mostren, com a mínim en els onze
centres estudiats, la existència d'un tracte diferencial a nenes i nens
del que el professorat no és conscient i que el professorat no pot
modificar com, sens dubte, voldria.

El currículum
S'han investigat també les possibles diferències al
currículum escolar entre nens i nenes. Malgrat que actualment tots els
estudianta tenen el mateix currículum oficial, encara queden vestigis
d'antics models pedagògics. És el cas de les assignatures de caràcter
optatiu. Els esports i les assignatures de noves tecnologies, segueixen
tenint més atractiu encara, pels nens.
Moltes vegades, la manca de confiança en elles mateixes,
les porta a rebutjar allò en el que creuen que no es desenvoluparan amb èxit,
com és el cas dels esports tradicionalment masculins o de la utilització
dels ordinadors.
Equips de docents preocupats per aquestes dades, han
iniciat programes innovadors amb la intenció de lluitar contra aquestes
tendències i coordinar els esforços dels pares i mares, del professorat de
les matèries i dels propis nois i noies, perquè l'optativitat sigui realment
un fet.

Els llibres
Els materials didàctics i especialment els llibres de text,
és un altre aspecte que ha estat tema d'investigació.
Una d'aquestes investigacions, la realitzada en 1990 per
encàrrec de l'institut basc de la dona, va analitzar dotze
llibres de text i set lectures dels diferents cicles d'EGB, estudiant
els personatges que apareixen en ells, analitzant aspectes com la freqüència
d'aparició, el protagonisme que té, l'espai en que es desenvolupa, la seva
activitat laboral, les seves relacions parentals i altres.
Després d'analitzar 1558 personatges, van trobar
que el nombre de personatges masculins era quasi dos vegades i mitja major
que el de femenins, que el 60,4% dels personatges que fan algun tipus
de protagonisme són masculins i el 25,8 % són femenins. Els
personatges masculins, tant infantils com adults, compten amb un més gran
nombre d'espais on treballar o divertir-se que els femenins i, a demés, són
espais més amplis, oberts sociables, mentre que els ocupats per personatges
femenins són més reduïts, tancats i relacionats amb l'àmbit familiar.
D'un total de 108 professions recollides, el 72,2% són
presentades com a professions masculines i el 27,8% com a femenines.
Referent a l'activitat domèstica, les dones apareixen com
les "tècniques" o "expertes", mentre que els barons ho
fan com ajudants: un 71,4% de les tasques fonamentals són realitzades per
dones i un 28,6% per homes.
Si l'objectiu principal del nostre sistema educatiu és
oferir a cada persona, sense distinció de cap classe, els mitjans necessaris
pel desenvolupament integral de totes les seves capacitats, cal fer un
exercici de reflexió al voltant d'aquestes dades, necessàriament
incompletes, sobre les limitacions i les dificultats que aquesta tasca està
plantejant encara a les nostres escoles. Malgrat tot, l'esforç autèntic de
millora professional, la presa de consciència del que, sense donar-nos compte,
estem transmeten, farà que els nostres objectius estiguin més al nostre
abast i ens permetrà, descobrir noves i enriquidores vessants de la nostre
responsabilitat.

Josep Maria Inglavaga
març 1998
http://www.geocities.com/Athens/Forum/8156
http://www.xtec.es/~jinglava
e-mail: jinglava@pie.xtec.es
15/02/98 12:42
